Recensie: Sin City: A Dame To Kill For

In 2005 bracht een van mijn favoriete regiseurs Robert Rodriguez, de verfilming van de strip Sin City uit. Wauw! Een nieuwe stijl die de hele film wereld ondersteboven had gegooid en weg maakte voor films als 300, Clash Of The Titans etc. 9 jaar later (door allemaal complicaties) komt eindelijk de lang verwachte deel 2: Sin City: A Dame To Kill For uit.

De film bestaat uit 4 verhalen
– Just Another Night
– The Long Bad Night
– A Dame To Kill For
– Nancy’s Last Dance

Waarvan de 1ste en de laatste speciaal zijn geschreven door de originele schrijver van Sin City, Frank Miller voor de film.

Zoals ik gehoopt had hebben Robert Rodriguez en Frank Miller zich gehouden aan de originele stijl vande eerste Sin City film waardoor dit prachtig aansluit aan de eerste film als een verleng stuk. Het zal me niks verbazen als Rodriguez deel 1 en 2 ooit zal samen editten als 1 lange film in chronologische volgorde. A Dame To Kill For draait in de bioscopen in 3D, wat voor de eerste keer voor mij een film toegevoegde waarde geeft. Omdat we al als het ware in een stripboek zitten worden we door de 3D er helemaal in gesleurd en lijkt het alsof we in de straten met onze favoriete characters staan.

En ook veel van onze favoriete characters keren terug in deze film, gespeeld door de originele acteurs. Jammer genoeg door het lange uitstellen van filmen kwam Clive Owen zijn schema niet overeen en kon hij niet terugkeren als Dwight (wat die film helemaal had afgemaakt als hij zijn deel had kunnen spelen). En door het overlijden van Brittany Murphy en Michael C. Dunken hebben ze besloten de character van Brittany Murphy eruit te halen en Michael C. Dunken te vervangen door Dennis Haysbert. Ook Michael Madsen’s character is vervangen door Jeremy Pivin. Wij krijgen in Sin City ook gelukkig geintroduceerd aan nieuwe characters gespeeld door Eva Green en Joseph Gordon Levitt die hun rollen geweldig spelen. En natuurlijk iedereens favoriet Marv keert terug, die naar mijn mening een beetje uitgebuit werd in elk verhaal. Iets minder Marv zou het misschien wat krachtiger hebben gemaakt.

Het verhaal van het hoofdstuk A Dame To Kill was een klassieke film noir verhaal waar ik persoonlijk een gigantische fan van ben. Het enige mindere in dit stuk is dat Clive Owen niet terug kon keren in zijn rol in het 2de deel van dit verhaal. The Long Bad Night heb ik niks op aan te merken. Een perfect verhaal wat zich alleen maar af kan spelen in Sin City met een sterke performance van Joseph Gordon Levitt. Just Another Night voegde voor mij helemaal niks toe aan de film en is gewoon een short met Marv die mensen doodmaakt. Nancy’s Last Dance had een goeie performance can Jessica Alba maar ook dit verhaal voegde voor mij niks toe aan de film. Voor mij komt het over alsof ze dit erbij hebben geschreven zodat Jessica Alba terug kon keren in de film. Maar los daarvan zou ik wel een edit willen zien van Sin City 1: The Yellow Bastard en Nancy’s Last Dance.

Mening
Heel wat meningen heb ik hier en daar al een beetje los laten schieten door de recensie heen, maar moet toch zeggen dat ik de film sterk vond. Misschien omdat ik een fan ben van de stijl en van film noir dat het voor mij misschien beter was dan voor een ander die deze film zal zien. Is hij even goed als 1? Vele zeggen van wel, voor mij is dit gewoon een verlenging van deel 1 waardoor hij voor mij gewoon hetzelfde is. We hebben nu 8 Sin City verhalen gezien en ik hoop dat ze gewoon allemaal verfilmen en de stijl blijven houden die ze hebben. Ik vond deze film Masterlijk!